Podporte nás

Šumava - krajom päť listej ruže

Česko Česko
Naše hodnotenie 5/10
2.10.2014

Keď mi prišla ponuka na výpravu s jasným cieľom - predstaviť Šumavu ako bikerskú lokalitu, nie len ako raj cykloturistov, vodákov a rodín s deťmi, dlho som neváhal. Za dve popoludnia som v štýle "last minute" s pomocou Michala Černockého z Lipno Centrum naplánoval trasu, ktorá poteší hlavne Xc-čkárov, ale neurazí ani tých náročnejších. Tento výlet mapuje najvýchodnejšiu časť Šumavy okolo dolnej časti Lipna, kde nás čakajú, ako terénne traverzy okolo Vltavy, tak aj niekoľko výstupov a krásnych single trailov.

Keď sa ráno prebúdzame v kempe vo Vyššom Brode, pristaví sa pri nás partia vodákov a lanária nás spolu s nimi na vodu. Tropické teploty šplhajúce sa k 35 stupňom naozaj viac lákajú k vode ako na bike, preto sme radi, že väčšinu trasy budeme ukrytí v hlbokých lesoch.

Na cestu vyrážame cez most na ľavý breh nádrže Lipno II, vedľa skvostnej železničnej trate, až k prvej kóte dňa - Čertovej stene. Úvodná pasáž nie je moc terénna, zato široké, štrkom vysypané cesty, sú priamo ideálne na rozohriatie.

Čertova stena je jednou z najznámejších a najnavštevovanejších skalných lokalít v južných Čechách. Na rozlohe približne 10 ha sa nad hlbokým údolím Vltavy rozprestiera divoký skalný zráz posiaty chaoticky nakupenými žulovými balvanmi. Podľa povesti je Čertova stena nedostavaná priehrada, pomocou ktorej chcel pekelník zaplaviť kláštor vo Vyššom Brode. Nestihol ale nanosiť dostatok kamenia do prvého zakikiríkania kohúta a výsledok jeho práce si teraz môžete prezrieť. V skutočnosti je Čertova stena kamenné more vzniknuté pôsobením ľadovca rovnako ako napr. na Plešnom jazere.

Z ospalej dedinky Loučovice stúpame na vrch Lúč / 933 mnm / a napriek tomu, že niektoré úseky sa nedajú absolvovať kvôli napadaným stromom v sedle, jedná sa o jeden z najkrajších úsekov nášho výletu. Mohutné balvany porastené machom, krásna vyhliadka a enduro zjazd po modrej turistickej značke sú jednoducho luxusné a potešia srdce každého poriadneho bikera.

Ak sme doteraz mali celý les len pre seba, s približujúcou sa aktrakciou "Chodník korunami stromov" na vrchu Kramolín, sa to rapídne otáča - pohľady na Lipno z výšky, jednoducho ťahajú.
To čo nás, bikerov, zaujme zaručene oveľa viac, je "Bike park Lipno", ktorý začína len pár metrov od chodníka a ponúka 3000 metrov zábavnej jazdy v lesnom teréne. My sa tu však dlho nezdržujeme, máme pred sebou ešte hodnú časť z plánovaných takmer 60 kilometrov.

Po asfalte, ktorý neskôr prechádza v lesnú cestu sa dostávame k Alpské Vyhlídce, odkiaľ sa môžeme pokochať obrysmi Álp, aby sme vzápätí otestovali brzdy na dlhom zjazde až do Frymburku. Míňame kaplnku, krížovú cestu, pod kolesami nám šumí mach, tráva a ustrelujú kamene.

Prevoz na druhú stranu Lipna, do Frýdavy, jazdí len každú celú hodinu, preto je potrebné plánovať, aby ste neprišli 5 minút po odchode. My to našťastie trafíme na chlp, ešte si stihneme dať miestnu točenú zmrzlinu - vraj najlepšiu v Čechách.

Na prevoze je okrem nás ešte niekoľko ďalších cyklistov, ale na pravú stranu, smerom na Vítkov kameň / 1035 mnm / pokračujeme sami. Ako sa neskôr dozvedám od správcu jedného z cyklopointů, novovybudovaná cyklotrasa okolo Lipna veľa zamávala s návštevnosťou vyššie položených ubytovacích zariadení a krčiem. "Hold, ľudia sú čím ďalej lenivejší, nechce sa im šliapať do kopcov", vyznáva sa správca.

To ale neplatí o nás, my vieme že po každom poriadnom "stupáku" príde zaručená odmena v podobe zjazdu - a to je to, o čo nám predovšetkým ide, no nie?

Zrúcanina gotického hradu Vítkov kameň sa týči vysoko nad okolitou krajinou na rovnomennom kopci / 1053 mnm / a my pokračujeme cez hlboké lesy, po náučnom chodníku takmer stále nepoľavujúcim stúpaním, až k nej. Vítkov kameň je najvyššie položeným hradom v ČR, ale letmý pohľad na hodinky nás presvedčí, že si jeho návštevu musíme nechať na inokedy.

Sledujeme žltú turistickú značku, ktorá prekvapí dlhým singlovým zjazdom po panoramatických lúkach, nikde ani živej duše, opustená horská krajina a vľavo sa nám otvára pohľad na rakúskej veterné elektrárne. Cez Pasečný / 852 mnm / sa k nim po asfaltke pomaly približujeme, slnko páli stále neúprosnejšie, deň sa už dávno prehupol do druhej polovice, preto sa potešíme veľkej reklamnej tabuli lákajúce cyklistov na domácu kuchyňu. Nanešťastie je krčma otvorená len cez víkendy a prázdniny, preto si u správcu aspoň doplníme vodu a hladní pokračujeme ďalej.

Prejazd do iného štátu si ani nevšimneme, čo sa ale prehliadnuť nedá, sú obrovské vrtule veterných elektrární. Lesná cestička, na ktorú sme odbočili pred dedinkou Hörleinsödt, sa pomaly plazí pod nimi, kamene aj korene nám sťažujú výjazd - našťastie veľmi krátky.

Sme opäť v hlbokých lesoch, preč od ľudí, cesta sa prehupne na najnižší bod našej cesty, do dediny, ktorú - zdá sa - sponzoruje známy internetový gigant - Guglwald. Odtiaľ treba zase stúpať, sklon nepoľaví ani na okamih, a síce mierne stúpanie, sa zdá byť nekonenčné. Odmenou za naše úsilie je prechádzka malebnou krajinou bývalého hraničného pásma. Pri už neexistujúcej osade Kapličky / 951 mnm / sa nachádza vzácna prírodná rezervácia - rašelinisko nesúce meno tejto zaniknutej obce.

Tu si v útulnom prístrešku dávame posledny oddych a plní čerstvých síl vzápätí vyrážame na najlepšiu časť nášho šumavského dobrodružstva. Priamo pri turistickom rozcestníku začína single trail vedúci po brehoch rašeliniska, kopírujúci červenú turistickú značku. Keď som v úvode spomínal, že na dnešnom výlete si na svoje prídu hlavne bikeri vyznávajúci XC, práve táto časť je splneným snom všetkých ostatných. Trail biking ako vystrihnutý z magazínu - cez kamene, korene, dropy, po úzkej kľukatiacej sa cestičke, zábava, na ktorú sme celý čas čakali. Traverz popod Uhlířsky vrch / 925 mnm / a Brod / 893 mnm /, starým smrekovým lesom na Vyklestilku / 887 mnm /.

Poznáte ten pocit páliacich lýtok pri dlhom zjazde? Presne toto sa stalo, keď sme čakali koniec. Celé to vygradovalo prudkým zostupom plným kameňov, rigolov a jumpov. Po žltej turistickej značke, meandrom Menší Vltavice, si užívame technicky náročný enduro trail. Chodník kľučkuje a poskakuje medzi balvanmi, tu je pol metrový drop, tu prudký Switchback, preto je treba mať bicykel veľa "v ruke", aby ste si jazdu patrične užili.

Záverečná časť trailu - pozdĺž opátskeho kanálu, ktorý už storočia privádza vodu do Vyšebrodského kláštora, je hladká, rýchla a flow, ktorý ponúka, spoľahlivo vyčarí úsmev na tvári. A to je po náročnom dni tá najkrajšia odmena...

Šumava a okolie Lipna nie sú vyložene bikerské lokality - aspoň zatiaľ. To ale neznamená, že nemajú čo ponúknuť, skôr naopak. Veľa z vás tento kraj iste príjemne prekvapí, podobne ako sa to stalo mne. Preto ak ešte nemáte plány na neskorú jeseň, vyrazte s bikom na juh Čiech, určite neolutujete.

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri
Wales - ako dobre mohlo byť, ale nebolo Wales - ako dobre mohlo byť, ale nebolo

Wales - ako dobre mohlo byť, ale nebolo

Na bicykli po rumunských horách, časť 2 - Rodna Na bicykli po rumunských horách, časť 2 - Rodna

Na bicykli po rumunských horách, časť 2 - Rodna

Na bicykli po rumunských horách, časť 1 - Maramureš Na bicykli po rumunských horách, časť 1 - Maramureš