Podporte nás

5 jednoduchých krokov ako pripraviť bajk na novú sezónu

21.3.2016

Poriadny bicykel je často drahší ako ojazdené auto a u nás to platí dvojnásobne. Staručkú Feldu, ktorú používame na premiestňovanie sa medzi trailami, toľko nepipleme a rozhodne do nej ani toľko neinvestujeme, ako do bicyklov. Holt je to o prioritách...
Nemôžem povedať, že mám obidve ruky úplne ľavé, ale pred každou sezónou chodím do servisu. Samozrejme, je v tom určitý druh pohodlnosti, štipka strachu o to, aby som niečo náhodou nepokazil, ale aj kalkul. Každý nech si spočíta, čo je pre neho efektívnejšie...

Nájsť v dnešnej dobe servis, kde si môžem byť 100% istý, že to nespravia len preto, aby im to odpadlo od huby, je ale seriózny problém. Vyskúšal som snáď všetky servisy, ktoré v meste máme, ale dlhé roky využívam jediný Cykloservis Martin Smatana. 

Je to hlavne o kvalite práce a ľudoch. Veď kto by už nechcel zveriť svojho „miláčika“ do rúk mechanikovi, ktorý šteluje bajk aj Rasťovi Baránkovi, majstrovi SR v downhille? No a pri poslednej návšteve sme spolu s chalanmi dali dokopy pár rád, na čo si dať pred sezónou bacha. Päť jednoduchých úkonov, ktoré postavia na nohy aj tvoj bajk!

KROK 1 – ZADNÁ STAVBA

Ako prvé idú dole komponenty, ktoré svojím umiestnením bránia alebo sťažujú demontáž a vyčistenie zadnej stavby – kolesá, tlmič, kľuky, vodítko reťaze...
Nasleduje rozborka samotnej zadnej stavby a všetkých jej komponentov = kontrola / výmena ložísk alebo iných klzných púzdier, vyčistenie a premazanie všetkých čapov a styčných plôch.

Zadná stavba, je vďaka množstvu pohyblivých častí, častým zdrojom nepríjemných zvukov, prípadne vôle – aj z tohto dôvodu sa neoplatí niektorý z vyššie uvedených úkonov akýmkoľvek spôsobom obísť. Taktiež nie je vhodné odkladať výmenu poškodeného alebo pridŕhajúceho ložiska, nielen že to znižuje funkciu pruženia, ale môže spôsobiť nenávratné poškodenie rámových častí.

Po dôkladnej kontrole, vyčistení a premazaní skompletizujeme zadnú stavbu naspäť. Nezabúdame na opätovné zatmelenie skrutkových spojov a ich dotiahnutie správnym momentom.

KROK 2 – VIDLICA

Ďalším krokom je demontáž vidlice a jej premazanie. Jazda v blate, očista wapkou, vek a mnoho ďalších faktorov sa postupne podpisuje na funkcií a znečistení vnútorných prvkov vidlice. V našom prípade ide o relatívne „mladé“ komponenty a tak je to skôr prevencia.


Demontáž vonkajších nôh, kontrola opotrebenia, vyčistenie gumových častí a klzných púzdier, doplnenie vazelíny a mazacieho oleja, by mali behom pár minút zlepšiť chod vidlice, no najmä zaistiť, že bude bez obáv a ďalších zásahov pripravená na sezónu. V zmysle hesla „kto maže, ten jede“...

Aj vynechanie tohto kroku môže byť osudným – drobné čiastočky prachu sa postupne usádzajú pod guferami, pričom vzniká akási „brúsna pasta“, ktorá môže pri zanedbaní údržby vybrúsiť vnútorné nohy vidlice. Nehovoriac o vyššom trecom odpore a nižšej citlivosti vidlice.

Pri manipulácii s vidlicou narážame na ďalšiu pohyblivú časť rámu, konkrétne hlavové zloženie. V dnešnej dobe ide vo väčšine prípadov o sústavu so zapúzdrenými ložiskami, takže by mala stačiť jednoduchá kontrola funkcie, očistenie a premazanie dosadacích plôch. Tak ako u všetkých častí – aj tu je potrebné dbať na správnu montáž, dolisovanie misiek a tiež postupnosť jednotlivých súčiastok.

KROK 3 – KOLESÁ

Najbežnejším servisom kolies je ich centrovanie - nemalo by sa ale zabúdať ani na kontrolu výpletu. Pri tomto úkone bude potrebná demontáž plášťov a ich opätovné nahodenie môže byť pri niektorých kombináciach ráfikov a plášťov problém. Skôr ako vysoký tlak, je na zaskočenie vhodné použiť montážny roztok.


KROK 4 – POHON

Všetky časti pohonu /kľuky, kazeta, reťaz/ v našom prípade putujú na chemickú očistu od nánosov maziva a iných nečistôt. Pred týmto úkonom je samozrejme potrebné skontrolovať opotrebenie reťaze - aby jej očista nebola zbytočná. Kontrola “vyťahania” reťaze by nemala patriť iba k predsezónnej údržbe, no ku pravidelnému rituálu cyklistu. Predídeme tak zbytočnému poškodeniu kazety a prevodníkov.


KROK 5 – BRZDY

Jednou z posledných častí servisu ostávajú brzdy. Zanesený systém, prípadne x - krát prevarená kvapalina, sa podpisuje na pomalom chode páčky a tiež prehrievaní brzdy. Samozrejmosťou je výmena platničiek v prípade potreby.


Finálnou fázou jarnej prípravy, je opätovné zloženie očistených a premazaných komponentov do funkčného celku. Pri nastavovaní radenia zároveň skontrolujeme opotrebenie a chod laniek v bowdenoch, dotiahnutie ostatných častí bicykla /riadidlá, predstavec/ a môžeme vyraziť na obľúbené traily.


Verte mi, je sto a jedno sadnúť na bajk pred a po servise. Hoci majú naše Gianty len 3/4 roka, hladší chod sa prejavil okamžite a u starších bajkov musí byť ten rozdiel ešte markantnejší. Niekto môže namietať že servis je drahý. Pravda, ale verte mi, že drahšie ako zanedbaná starostlivosť to nikdy nebude!

Ak chcete, aby o váš bajk bolo kráľovsky postarané, pozrite sem CykloservisMartinSmatana

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri
Zona Zero - pyrenejský klenot Zona Zero - pyrenejský klenot

Zona Zero - pyrenejský klenot

Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu? Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu?

Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu?

Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy

Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy