Podporte nás

Preprava bicykla lietadlom - všetko čo potrebujete vedieť

Slovensko Slovensko
2.3.2020

Cestovanie nikdy v histórii ľudstva nebolo dostupnejšie, ako je dnes. Aj také malé letisko ako je Bratislava, sa môže pochváliť, že v roku 2019 prepravilo 2,3 milióna cestujúcich. Takže MTB dovolenka na druhom konci sveta, už neznie tak utopisticky, ako tomu bolo ešte pred pár rokmi. 

Zatiaľ čo v minulosti boli najväčším problémom financie, dnes je to hlavne nedostatok času, prípadne kombinácia oboch faktorov. My sme už čo - to nalietali a preto vám, ktorí ste ešte s bicyklom neleteli, ponúkame ultimátny návod, ktorý vám ušetrí trochu peňazí a kopec času…

Ceny za prepravu bicykla

Samozrejme, že najviac vás bude zaujímať cena za prepravu bicykla lietadlom, prípadne ako s ňou vypiecť. Najskôr ale teda prehľad cien za prepravu bicykla najčastejších nízkonakladových leteckých spoločností, na jednosmerný let:

  • RyanAir - 60 € a váha batožiny do 30 kg
  • WizzAir - 40 € a váha batožiny do 32 kg
  • easyJet - 55 € a váha batožiny do 32 kg
  • EuroWings - 50 € krátke lety a 100 € dlhé lety
  • Jet2 - 37 € a váha batožiny do 32 kg

Do mimo Európskych destinácii je ideálne letieť so spoločnosťou, ktorá má prepravu bicyklov zadarmo. Treba si vystriehnuť akciu, napríklad americká Delta minulý rok zrušila poplatky a tak si bicykel na trip do USA, môžete zobrať so sebou ZADARMO. Váhový limit je do 32 kg. To isté platí aj pre Emirates, alebo China Southern airlines, s ktorými sme začiatkom roka leteli do Thajska.

  • Delta - zadarmo do váhy 32 kg
  • Emirates - zadarmo do váhy 32 kg
  • China Southern airlines - zadarmo do váhy 32 kg
  • British Airways - zadarmo do váhy 23 kg /do 32 kg pre business class
  • Etihad - zadarmo do váhy 32 kg
  • Lufthansa - zadarmo do 23 kg /do 32 kg pre business class
  • Qantas - zadarmo do váhy 32 kg

Na opačnej strane stojí napr. Air France, kde sa platí za prepravu bicykla v rámci Európy 55 € za jednu cestu, mimo Európu 100 € za jednu cestu. Totožné poplatky má aj holandské KLM. Španielska Iberia, ktorá často lieta do Južnej Ameriky si pýta 45 € za jednosmerný let a váhu batožiny akceptuje do 32 kg.

Ako ušetriť na preprave?

A teraz sa pozrime na to, ako niečo na preprave bicyklov ušetriť. Platí to ale len pre prípad, keď idete dvaja, alebo viacerí v párnom počte. S Dašenou máme jednoduchú fintu, ktorú sme nazvali “doublebox”. Ako názov napovedá, jedná sa o dvojitú krabicu, respektíve o krabicu, do ktorej sa zmestia dva bicykle, pričom sa neprekročí váhový limit - do 32 kg, ktorý platí pre väčšinu aeroliniek. Ako na to? 

  • zoberieme najmenšiu krabicu do ktorej sa zmestí váš najväčší bicykel. Ja mám XL a Dašena má Sko, ale krabicu používame z Mka. Dôvod je prostý - menej materiálu, menšia hmotnosť. Dokonca používame krabicu zo Scotta, pretože bola ľahšia ako naša z Whytov.
  • rozpojíme kovové svorky na bočných stenách krabice
  • vložíme po celej šírke novú bočnú stenu - napr. z druhej krabice
  • krabicu naspäť zasvorkujeme, pre spevnenie môžeme ešte oblepiť duct tapom
  • vložíme dva bajky vedľa seba a letíme

Takáto “doublebox” krabica sama o sebe váži asi 4 - 5 kg, čo znamená, že na dva bajky zostáva necelých 28 kg. Kľud, aj my sme to vždy prešvihli a tým sa dostávame k ďalšej sekcii - tipy a triky. 

Tipy a triky 

Tu je pár trikov ako sa vymotať z platenia za nadváhu:

  • keď odhalia pri vážení, že vaša krabica nemá 32 kg, ale 35 kg - lebo ste tam dali stan, spacáky, hrnec - alebo máte ťažké bajky, nerozčulujte sa, nehádajte sa. Povedzte ok a tvárte, že si idete z krabice niečo vybrať. Následne počkajte 10 min a skúste iného človeka za prepážkou. Toto je osvedčená vec, ktorá nám zafungovala už niekoľko ráz - jeden pracovník bude nadváhu strikne riešiť, druhý nad ňou mávne rukou. Proste iný človek = iný prístup.
  • aby ste nadváhe predišli na začiatku, nadvihnite krabicu pri vážení nenápadne špičkou topánky. Trik starý ako republika, ale funguje. Ja nadvihujem, Dašena podáva pasy človekovi za prepážkou. 
  • podobným trikom je položiť krabicu tak, aby sa jedným rohom opierala o pevnú časť váhy, ktorá neváži. Tiež to niečo málo ušetrí.

Nám tieto triky zafungovali vždy a ešte nikdy sme neplatili za nadváhu, pričom sme vždy boli ťažší, ako 32 kg. Najhoršie to bolo na letisku v Izraeli, kde nás donútili celú krabicu otvoriť, lebo sa im nezmestila do skenera. To sme celkom penili, ale zase nikomu nevadila nadváha a personál letiska nám doniesol lepiacu pásku, aby sme si mohli krabicu naspäť polepiť. 

Výhoda nízkonakladových spoločností je, že lietajú skoro ráno, alebo neskoro večer a to sa nikomu nechcú riešiť zbytočnosti. Na Cypre /klikni a pozri si fotky/ nám zafungoval prvý trik s výmenou človeka, vo Walese /klikni a pozri si fotky/ zasa s nadvihovaním krabice. 

Ok, ale čo s krabicami, keď doletíte do cieľovej destinácie? Teda za predpokladu, že sa presúvate ďalej a krabice by vám zavadzali. Veľa ľudí ich necháva v prvom ubytovaní v mieste kam doleteli, ale my aj na toto máme vlastný systém. Vždy si vyhliadneme nejakú cyklopredajňu v blízkosti letiska a ešte z domu ich kontaktujeme, či by sme mohli u nich krabice nechať. Nikdy s tým nebol problém, lebo predajne väčšinou majú priestor, kde krabice nikomu nebudú zavadzať a ešte to má aj niekoľko výhod:

  • môžeme si požičať náradie na montáž bicyklov, alebo aspoň veľkú pumpu na nafúkanie kolies
  • predavači, alebo mechanici sú väčšinou tiež bajkeri a môžete dostať užitočné tipy na jazdenie, shuttle, alebo report o stave trailov na ktoré sa chystáte

Ako pripraviť bicykel na prepravu?

Stále sa bavíme o preprave bicykla v krabici, lebo je to pre väčšinu z nás najprijateľnejší spôsob - krabica je zadarmo, zatiaľ čo kvalitný vak na prepravu bicykla v lietadle stojí aj 400 - 500 €. Pri našom poslednom lete do Thajska, keď sme vedeli, že poplatok za bicykel platiť nebudeme, sme si kúpili vaky na bicykel z Decathlonu.

Za 50 € nečakajte žiadnu hitparádu odolnosti, je to proste mäkká kapsa, ktorú odnesiete na pleci. My sme mäkkosť vyriešili použitím starej karimatky na vystuženie bokov a bicykel dovnútra obalili tak, ako keby sme ho dávali do krabice. Plusom tejto kapsy je aj fakt, že sa lepšie dvíha, lebo má po stranách niekoľko úchutiek a keď pracovník na letisku zistí, že je mäkká, predpokladá sa, že s ňou nebude hádzať tak, ako s krabicou.

Ako balíme bicykle my?

Nech sa páči, tu je jednoduchý návod, ako balíme bicykle my:

  • sfúkneme kolesá. Stačí trocha, nie úplne, aby nevytekalo mlieko. 
  • sedlovku ani tlmiče sme nikdy nesfukovali, aj keď sa na niektorých fórach píše, že to ľudia robia. Za mňa zbytočnosť.
  • odmontujme pedále, rajdy a otočíme vidlicu smerom dovnútra krabice. Ušetríme možno 5 - 7 cm, ale aj to vám niekedy umožní zobrať si menšiu krabicu ktorá je ľahšia.
  • našim základným parťákom je bublinková fólia, originál peny, ktoré boli pri kúpe bicykla, papierová páska a motúz. Týmito štyrmi “pomocníkmi” omotáme bajky ako najlepšie vieme. Čo sa hýbe, priviažeme, čo sa môže ožgrieť, obmotáme. Nezdráhajte sa použiť všetko čo máte po ruke a na tripe využijete - chrániče, sandále, rukavice atď...
  • do bŕzd dávame samozrejme plastové zarážky, aby sa nezmačkli. Do vaku odmontujeme aj prehadzku a cez dierku na pätke navlečieme na zadnú osku a celé to dobre obalíme. 
  • do krabice stačí zhodiť iba predné koleso, do vaku obe. Kotúče z kolies odmontujeme, lebo na väčšine letísk s krabicami zachádzajú ako prasce, je úplne jedno, že je na nich nálepka fragile. V Izraeli sa nám stalo, že krabicu hodili na zem tak, že sa mi ohol kotúč na prednom kolese a zistil som to až pri montovaní. Rovnanie nepomohlo, musel som si kúpiť nový. V Izraeli riešitelný problém, v Afrike už podstatne horšie. Odvtedy kotúče zhadzujem…
  • priamo na krabici mám veľkým písmom napísané moje meno + telefón v medzinárodnom tvare a veľké FRAGILE

Záver

Povedzme si otvorene, preprava bajkov v lietadle je vždy tak trocha hazard, hlavne pri drahých modeloch. Nikdy neviete ako sa obsluha na letisku bude ku krabici/vaku chovať, či ju nebude hádzať a v akom stave vám bicykel doletí. Extrémne poškodenie je samozrejme možné riešiť reklamáciou, ale dovolenku vám to nezachráni. Tak isto omeškaná, či stratená batožina je prúser. 

Nič z toho vám neželáme, veríme, že sme vám pomohli ušetriť trochu peňazí a kopec nervov a hlavne vás inšpirovali niekam vyraziť - veď cestovanie nikdy v histórii ľudstva nebolo dostupnejšie, ako je dnes...

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri
Zona Zero - pyrenejský klenot Zona Zero - pyrenejský klenot

Zona Zero - pyrenejský klenot

Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu? Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu?

Courmayeur - ako chutia traily na talianskej strane Mont Blancu?

Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy

Aosta - Nirvana pod najvyššími horami Európy