Podporte nás

Na bajku tam, kde miznú ľudia. Na Tribeč!

Slovensko Slovensko
Naše hodnotenie 4/10
27.10.2015

Ak prechádzate údolím rieky Nitry, na sever smerom na Topoľčany, Partizánske či Prievidzu, po pravej strane vás sprevádza hrebeň pohoria Tribeč, vystupujúci nad okolité nížiny o takmer 600 metrov. Pohorie síce nevysoké a z veľkej časti pokryté listnatým lesom, ale práve tieto nenápadné pohoria často ukrývajú najväčšie skvosty.

Stačila chvíľka pozerania do mapy a cieľ ďalšieho výletu bol jasný - Veľký Tribeč, 829 metrov vysoký trávnatý kopec, síce bez výhľadov, ale za to so slušnými singláčmi na každú stranu.

Trochu netradične vyrážame neskoro poobede, zbalení na jednu z prvých nocí tohto roku pod stanom. Je apríl, počasie príjemné a nám netreba dva krát hovoriť.

Okolie hradov väčšinou ponúka ideálne priestranstvá na stanovanie, pár minút na nete, dve fotky z facebooku a nemáme čo riešiť – nocujeme pod hradom Hrušov. „Milion stars hotel“ s výhľadom na celý hrebeň Tribeča je proste top!

Ponitrie je pre nás jedna veľká neznáma, vydávame sa po stopách partizánov, po zeleno značenej lesnej ceste /partizánskom náučnom chodníku, vedúcom do Zlatna/, kde na dvoch miestach tabule označujú úkryty zbraní a munície pre partizánov.

Striedavo hore dole, po ceste s minimálnymi výhľadmi. Asi najzaujímavejší je v sedle pod Rakytou, kde na pozadí vidieť hrebeň Vtáčnika. Po širokej zvážnici prechádzame okolo prístrešku s názvom „búda pod Javorovým vrchom“, kde by sa včas núdze, dalo na drevených pričniach i prespať.

Tu začína pravá hrebeňová bajkovačka, pri ktorej sa takmer s pravidelnosťou striedajú zjazdy - raz jednoduché a hravé, občas zase technickejšie po koreňoch či kameňoch - so stúpaniami, nútiacimi ísť sem tam aj zo sedla. Cestu postupne naberá výšku, až po dosť náročný záverečný uphill na Veľký Tribeč.

Ten by bol tak trochu nudný /trávnatý, bezvýhľadový/ kopec, nebyť legendy z ktorej zamrazí. Vraj sa tu záhadne strácajú ľudia už vyše 70 rokov!

Minimum zmienok na bajkerských fórach by mohlo vyvolať mylnú predstavu, že prítomnosť bajkerov je tu nulová. Vyjazdené lajny však svedčia o opaku. Vrcholové foto, horalka a padáme.

Hneď od úvodu sa trail slušne rozbieha. Kamenné sekcie príjemne osviežujú hladký začiatok, ale len čo nás to začne baviť, je koniec. Krátke, krátke, krátke...

Našťastie singlová pasáž nepovedala posledné slovo. Úzkou cestičkou sa vnárame do lesa a pokračujeme po zelenej TZ až na Medvedí vrch, ktorý sme predtým obchádzali.

A sme späť na Trojchotári, kúsok od ruín Čierneho hradu. Jeho minulosť je málo známa, s najväčšou pravdepodobnosťou bol postavený na pravekom hradisku zo staršej doby bronzovej. Viac ako história nás ale zaujíma hradný singláč, síce krátky, no výživný a bola by škoda neotlačiť doň svoje plášte.

Po ňom je to už len taký ten typický zjazd zvážnicou plnou lístia a voľného kamenia.

Prechádzame cez Zlatno, najmenšiu dedinu v okrese s 225 obyvateľmi a nasledujeme červenú TZ, cez pole k lesu ;) Na tento úsek sme sa mimoriadne tešili, hlavne kvôli zubrej rezervácií. Zvernica slúži predovšetkým na záchranu Zubra hôrneho pred vyhynutím, žiaľ, žiadneho z týchto vznešených obrov, sme nakoniec nevideli. No vy možno budete mať väčšie šťastie.

Pred nami je ešte návrat naspäť k autu, po lúkach s výhľadmi do ďaleka, so zapadajúcim slnkom a jedinečnou atmosférou, ktorú ponúka iba pokojný večer na horách. Tak a ďalší výlet je za nami. Síce s určitosťou neobsadí popredné priečky v rebríčku „best of Slovakia“, ale ani nikoho neurazí. Je to taká oddychovka. Na Ponitrí sme boli po prvý raz, no určite nie naposledy.

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri
Wales - ako dobre mohlo byť, ale nebolo Wales - ako dobre mohlo byť, ale nebolo

Wales - ako dobre mohlo byť, ale nebolo

Na bicykli po rumunských horách, časť 2 - Rodna Na bicykli po rumunských horách, časť 2 - Rodna

Na bicykli po rumunských horách, časť 2 - Rodna

Na bicykli po rumunských horách, časť 1 - Maramureš Na bicykli po rumunských horách, časť 1 - Maramureš