Podporte nás

TEST: plášť Hutchinson GRIFFUS - prekvapivo všestranný

18.9.2019

Čo si budeme nahovárať, plášte francúzskeho výrobcu Hutchinson nie sú práve tie, ktoré by sme našli masovo nahodené na každom druhom bajku. Čo ale nebolo, môže byť a práve nový model Griffus by mal Francúzom pomôcť osloviť širšiu masu jazdcov, zameraných prevažne na gravity disciplíny. My sme tento francúzsky zázrak, ako hrdí ambasádori Hutchinsonu, dostali na test ešte začiatkom júna a odjazdili na Griffusoch celé leto. A čo to Griffus vlastne znamená? Google hovorí, že vo francúzštine je to „pazúr“, čo je viac ako vhodné meno pre plášť na mtb. 

V poslednej dobe sa nároky na enduro plášte enormne zvyšujú, čomu bezpochyby prispieva aj čoraz väčšia popularita tohto mtb odvetvia. Neustále sa hľadajú spôsoby ako zabezpečiť väčšiu rýchlosť, ale súčasne aj bezpečnosť na trailoch. Výrobcovia plášťov prichádzajú s čoraz širšími priemermi, novou vylepšenou zmesou a odolnosťou. Vyhodila sa duša, aby ju postupne nahradili rôzne ochranné vložky, vďaka ktorým sa dá znížiť tlak v plášťoch na minimum a tým zvýšiť grip. Je to proste alchýmia a nikto, podľa mňa ani samotní výrobcovia nevedia, akým smerom sa to celé bude uberať v budúcnosti.

Vývoj v spolupráci s najlepšími

Aj preto Hutchinson pri vývoji nového modelu Griffus stavil, okrem asi 200 vedcov, na skúsenosti, pocity a potreby špičkových jazdcov jazdiacich EWS (enduro world series). Cecil Ravanel a aktuálne Isabeau Courdurier, vyhrávajú jedny preteky za druhými a nové Griffusy na trailoch preháňa aj Kilian Bron, alebo aj náš asi najobľúbenejší “mtb youtuber” - Rémy Métailler

Všetci títo rajderi hľadali plášť, ktorý by dobre fungoval v širokom rozsahu suchých podmienok. Presne tak, špeciálny plášť do suchých podmienok. Výrobcovia sa väčšinou snažia o all-roundera alebo produkujú plášte na opačnej strane škály - do mokra, ale enduro plášť do sucha sa len tak nevidí. Pri stále sa meniacej klíme a globálnom otepľovaním, to od Hutchinsonu ale nemusí byť celkom výstrel naslepo. Tak či tak, základné nároky jazdcov zostávajú rovnaké - skvelá priľnavosť, odvaľovanie a odolnosť proti defektom a prerazeniu s primeranou celkovou váhou. Vybalansovať jednotlivé požiadavky k spokojnosti všetkých nie je úplne jednoduché, takže otázka znie - ako sa to podarilo Hutchinsonu?

Ešte než vyslovíme definitívny ortieľ, vedzte, že Griffus je k dispozícii aj pre priemery 27,5” aj pre 29” v šírkach 2,4” (reálna šírka 62 mm) a 2,5” (reálna šírka 64 mm)  s tým, že verzia 2,5” má trochu vyšší a agresívnejší dezén a širšie štvorcové stredové výstupky ako 2,4", ktorá má zase zosilnené stredové lopatkové štuple.

Výrobca odporúča nahodiť 2,5” verziu dopredu a 2,4” verziu dozadu, ale jazdci, ktorí hľadajú nižší valivý odpor, môžu jazdiť s 2,4” vpredu aj vzadu, alebo pre vyššiu trakciu zasa nahodiť 2,5” na obe kolesá. Takže finálne rozhodnutie je na vás, my sme však počúvli odporúčania a nahodili si kombináciu - dopredu 2,5” a dozadu 2,4”.

Tvar Griffusu je celkom macatý a zaoblený, bočné výstupky ponúkajú mimoriadnu stabilitu v zákrutách a pomerne predvídateľné jazdné vlastnosti. Neexistuje tu napr. “mŕtvy bod”, kedy plášť nezaberá, ako je to u niektorých typov Maxxisov. To, čo robí z Griffusu plášť “do sucha” je fakt, s ktorým kalkulovali už pri jeho konštrukcii - načo by bol plášťu zbytočne vysoký profil dezénu, keď sa pravdepodobne nebude mať do čoho v suchom podklade zahryznúť? Namiesto toho vymysleli systém rovnobežných hrán výstupkov, ktoré proste fungujú a držia plášť presne v smere jazdy.

Zmes Racing Lab

Hutchinson síce označil Griffus ako plášť prioritne určený do sucha, ale myslím, že “soudruzi z Francie” hrubo podcenili rozsah použitia. Pred cestou na sever Európy, na náš "Northway mtb trip", som zvažoval, že Griffusy prezujem za niečo všestrannejšie (napr. za skvelé univerzály Hutchinson Toro), keďže bol veľký predpoklad, že traily budú všetko, len nie suché.

Nakoniec som od toho upustil a vôbec neľutujem. Síce sme počasie celkom vychytali, ale tých pár jázd, ktoré sme absolvovali za mokra ma utvrdili v tom, že profil Griffusov výborne drží aj na vlhkých koreňoch a mokrých skalách. Určite k tomu prispela aj špeciálna mäkká zmes "Racing Lab", ktorá doslova lepí. Možno až moc, hlavne vzadu by som uvítal tvrdší základ, lebo ostré kamene, ktorých sú Nórske hory plné, ju nemilosrdne rozdrásali. 

Bočné steny plášťa sú vystužené patentovaným kevlarovým riešením Hardskin®, čo je výstuž od pätky k pätke, ktorá jednak zabraňuje roztrhnutiu, ale aj udržuje optimálny tvar plášťa, aby nedochádzalo k nežiadúcemu "žuvaniu". Pri malom experimentovaní s tlakmi sa mi ich podarilo znížiť o 0,2 baru oproti normálu, bez toho, aby som mal pocit, že je to už moc. V praxi to znamená, že som vzadu jazdil 1,8 a vpredu 1,6 baru - čo je pri mojej výške a váhe parádne číslo. 

Váha (plášťa, nie moja) sa pohybuje od 900 gramov pre rozmer 27.5x2,4 až po 1100 gramov pre 29x2,5 a hoci to nie je málo, nemám pocit, že by ma nejako obťažovala, alebo bola na príťaž. Smiešne, ako to niektorí týpci riešia, odľahčujú čo to dá a potom na rám nahodia dva držiaky na 750ml fľašu s vodou...

Záverečné hodnotenie

Griffus sme jazdili pri našom výlete po východe Slovenska, ale aj na severe Európy, vo Fínsku, Švédsku a Nórsku. Korene, kamene, hladké flow traily. No a samozrejme aj na domácich trailoch, kde vieme chovanie plášťov odsledovať najlepšie. A sme spokojní. Maximálne. Prekvapivo sa nejedná o úzko špecializovaný plášť, ako udáva výrobca, ale o plášť, ktorý sa nebojím zobrať von, ani po výdatných dažďoch. Na hlboké blato to nebude, ale jazdné vlastnosti nás bavia a viem že ma podrží, keď to budem potrebovať. Až doteraz bol našim favoritom plášť Hutchinson Toro, ktorý mimochodom časopis Singletrack Magazine označil ako najlepší plášť na celoročné použitie - ale Griffus mu šliape na päty. A tak máme príjemnú dilemu - ktorý z nich jazdiť?

Viac informácii nájdete na stránkach slovenského dovozcu VELON.sk 

Páčilo sa nám

+ všestranné využitie, napriek výrobcom udávanej špecilizácii dosucha

+ výborne drží aj na vlhkých koreňoch a mokrých skalách

+ nemá žiadny mŕtvy bod bez záberu

+ predvídateľné jazdné vlastnosti

+ pevné bočnice Hardskin®, ktoré umožňujú jazdiť nižšie tlaky

Dalo by sa zlepšiť

- tvrdšia zmes na verzii 2,4” pre použitie vzadu

Páčil sa ti článok? pošli ho do sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať na Twitteri